2022. jan 11.

Az óvodai és iskolai szociális munkások, mint segítő szakemberek jelenléte az oktatási intézményekben

írta: NevelőAnyu
Az óvodai és iskolai szociális munkások, mint segítő szakemberek jelenléte az oktatási intézményekben

VENDÉG POSZT: 

ÍRTA: SZILÁGYI ATTILA (szociális munkás hallgató, OR-ZSE)

 

 

             Fotó: Pinterest

Az óvodai és iskolai szociális munkások segítő szerepet töltenek be a köznevelési intézményekben. Jelenlétük különösen fontos, hiszen a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaként, időben tudnak segítséget biztosítani az arra rászoruló gyermekeknek és családjuknak.

Azt fontos leszögezni, hogy a szociális segítő, akinek szerepét egy szociális munkás tölti be, teljes jogú önálló intézkedéssel, és jelzési kötelezettséggel bír a hatóságok felé.  Ezen felül nem csak az intézményekben jelenlévő gyermekeknek, hanem az intézmény minden dolgozójának is mentálhigiénés segítséget biztosítanak. Bátran fordulhatnak hozzájuk a dolgozók is különböző problémákkal. Többek között kollégák közötti szakmai konfliktussal, gyermek és pedagógus közötti konfliktussal, valamint olyan helyzetekkel, amikor a pedagógus már nem tud szakmailag a gyermekkel kooperálni. Az intézményben jelenlévő szociális segítő ilyenkor helyzetfelmérést végez, és megpróbálja egyedül, vagy a megfelelő szakember segítségét kérve megoldani a kialakult helyzetet.

Sajnos több intézményre jellemző, hogy kevés időt töltenek el a szociális segítő szakemberek. Irányadó létszámuk 1000 fő/1 fő szociális munkás. Sok esetben a szociális segítő intézményhez és nem telephelyhez kötötten van jelen az intézményben. Mondjunk egy egyszerű, ám de valós példát. A segítőt kihelyezik egy intézményhez, melyhez több óvoda és iskolai telephely tartozik. Mondjuk a településen van 3 óvoda, és az iskolának két telephelye. Ez azt jelenti, hogy a segítő szakembernek a hét folyamán minden ide tartozó óvodában, és az iskola telephelyein is jelen kell lennie. Így sejthető, hogy nagyon kevés óraszámban tud jelen lenni az egyes feladatellátási helyszíneken. Ezáltal viszont sajnos lehetetlenség elvárni tőle, hogy pontos helyzetfelmérést és helyzetértékelést, valamint megfelelő szakszerű munkát tudjon végezni. A kevés időnek és a több helyszínnek köszönhetően, egy fő szociális segítőre 1500 kliens is juthat, amely megnehezíti a segítő munkájához szükséges bizalmi kapcsolatrendszer kialakítását is a kliensekkel szemben. Ezektől függetlenül, igyekeznek megfelelő szakszerű munkát végezni az intézményekben.

A tanév szorgalmi idejében folyamatosan jelen vannak. Iskolai szünetekben az iskola ügyeleti napján is ügyelnek, és kereshetjük őket bizalommal. Akár a szülő is megkeresheti a   szociális segítőt, és kérheti segítségét. Nyári szünetben amikor az iskola teljesen leáll, az iskolai szociális munkások iskolai és felkészítő gyermek táborokban végzik munkájukat. Azt hiszem elmondhatjuk, hogy mind a köznevelési intézményekben dolgozó embereknek, és a bennük nevelkedő növendékeknek is szükségük van a szociális segítségnyújtásra. Jó lenne, ha több szociális munkás volna a köznevelési intézményekben a hatékonyabb és eredményesebb segítségnyújtás érdekében. Az olyan helyeken, ahol több telephellyel rendelkezik az intézmény, legalább kettő vagy több szociális munkásra is szükség lenne. A segítő szakemberek számát továbbá a településen élő családok helyzete is befolyásolja. Ezért a területileg illetékes Család-és Gyermekjóléti Szolgálat segítségét is igénybe lehetne venni, akik egyfajta rálátást biztosítanának a helyi családok helyzetével kapcsolatban. A felmérések után lehetne megfelelően mérlegelni a szociális segítők létszámát az adott településen működő köznevelési intézményekben. Így az óvodai és iskolai szociális munkásoknak nem kellene erejükön felül túlterhelni magukat, amely akár a segítő munkájuk minőségének a romlásához vezethet.

Ezek figyelembevételével legyünk bizalommal feléjük, és kérjük bátran segítségüket, hiszen itt vannak közöttünk és ott vannak, amikor csak szükségünk van rájuk.

 

Szólj hozzá