2018. jan 23.

A nevelt gyermekek és a felvilágosítás

írta: NevelőAnyu
A nevelt gyermekek és a felvilágosítás

Ahogy NEM terveztem

  Mikor gyermekünk kezd növekedni, minden szülő elgondolkozik azon hogyan is fogja majd felvilágosítani a szexualitásról gyermekét. Nem mindegy a hogyan, hiszen nagyban befolyásolhatja majd gyermekünk hozzáállását e téren akár később is. Az sem mindegy mikor beszélünk erről vele, hiszen akár akaratlanul is találkozik a témával a médiában, a közösségben.

L 12 éves lesz, így ő már átesett ezen a tűzkeresztségen, mikor komolyan elbeszélgettünk a nemiséget és a szexualitást érintő kérdésekről. Nem volt feszengős, egy szokásos "beszélgetős" sétánk alkalmával vetettem fel a témát, és ő nyitott volt rá, mert is kérdezni. Aminek nagyon örültem. Én sem éreztem kínosan magam, természetesnek tűnt minden ahogy beszélgettünk. 

Fontosnak tartottam mindig is, hogy a kíváncsiságukat ne üssem el egy "kicsi vagy te még ehhez" mondattal, ezért nyilván a saját nyelvükön és szintjükön de válaszoltam a kérdéseikre. Zé-vel is beszélgettünk sokat a fiúkról, lányokról , a saját testéről, a majdani változásokról, a baba születéséről. 

Zé 8 éves, a kíváncsi kérdéseire mindig megadtam a korának megfelelő válaszokat, és amint úgy éreztem vele is leültem megbeszélni kicsit komolyabban a dolgokat. Legnagyobb meglepetésemre ő már mindennel tisztában volt, hiszen az osztálytársaitól már mindent "tudott", hallott. Persze nem a valóságot. Sajnos beleestem abba a hibába, hogy naivan túl sokáig vártam, azt gondoltam ráérünk még ezzel. De nem, kedves szülők nem érünk rá. Drága kicsi gyermekeink már az alsó tagozatban, sőt több helyen az óvodákban szereznek ismereteket, melyeket ha nem teszünk helyre bennük, komoly károkat okozhatnak. Nem kell feltétlenül egy kínos beszélgetésnek lennie. 

Amire nem számítunk....

Mindig is azt gondoltam, hogy a beszélgetés, megbeszélés mindennek az alapja, szeretem, hogy a gyerekeim mernek tőlem kérdezni, mernek mesélni még akkor is, ha a téma kínos számukra.

Legutóbb Zé jött oda hozzám, hogy szeretne elmondani valamit. Ne legyek mérges, mert ő megbízik bennem, elmondja amit szeretne, én pedig segítsek.

Biztosítottam róla, hogy elmondhat bármit, ahogy eddig is. 

Nem tudtam mire számítsak, sok minden történt az utóbbi időben, és látszott rajta, hogy komoly ügyről van szó. Sokszor bolondos és vicces amiket csinál, szándékosan azért, hogy szórakoztassa a "közönségét", de ugyanilyen komolysággal tud beszélni bármilyen témáról ha épp a helyzet azt kívánja. Nagy életigazságokat szokott mondani ilyenkor, egy időben írtam is ezeket, mert annyira mélyen érintettek, főként egy ekkora pici gyerek szájából. Ha rossz kedvem volt épp, odajött és átölelt: "Anya, ne legyél szomorú a munkád miatt. Ez nem fog számítani. Mikor visszanézel az életedre, erre már nem is emlékszel majd. Erre viszont igen: Szeretlek." És megölelt....én pedig úgy szorítottam magamhoz ahogy csak bírtam. Igaza volt, nem számított semmi más, csak ez. 

Most kicsit zavarban volt, mint utóbb kiderült nem saját maga miatt. Azért mert őrlődött. Ahhoz, hogy elmondja nekem amit szeretett volna, át kellett gondolnia, hogy azzal valakit bajba sodor. Viszont azt is tudta, hogy az ami történt nem jó, és kértem, ha bármi ilyen történne azonnal szóljon. Megtette, mert bízott bennem. Én pedig benne. Pontosan ezért. 

Belekezdett. Elmondta, hogy Lili, most már nem először szexuális jellegű videókat akar keresni az interneten.

Zé-nek van tabletja, amit játékra használ. Internetezni csak a nappaliban lehet, akkor ha ott vagyok. L és Zé tudják már miket lehet és miket nem, megbízom bennük ezen a téren is.

Lili elvette Zé tabletjét, és rákeresett olyan tartalmakra amiket a nagy lányokkal néztek az otthonban. Meg akarta mutatni Zé-nek. De sajnos nem csak a videón. Lili sok mindent látott amit nem kellett volna, mint utóbb megtudtam a nagyobb (14-16 éves) fiúkkal is egy térben laktak, a nevelők pedig nem lehettek minden helyzetben ott mellettük. Sok mindent nem láttak. Lili pedig, mivel nem volt példa előtte (vagy amilyen volt arról jobb nem beszélni), nem tudta, hogy ez nem jó, nem neki való, hogy a szexualitás az nem azért jó mert a fiúk szeretni fogják tőle. Merthogy ezt gondolta. Nem tudta, hogy ezt nem lehet zsarolásra használni,  ha valaki azt mondja neki, hogy dagadt és gonosz csak mert nem mutatja meg amije van, akkor attól nem ő a rossz, és a másiknak nincs igaza. 

Zé-vel elbeszélgettünk, de nyilván mivel ő úgy nőtt fel, hogy a szexualitás nem tabu téma, tudta, hogy Lili miben hibázott.

A felvilágosítás különböző területei

Azt gondolom, fontos megemlíteni, hogy a felvilágosításnak nem csupán a szexről kell szólnia. Hiszen maga a szexualitás sem csak ezt foglalja magában. Van érzelmi, lelki, testi és evolúciós területe is amit fontos átbeszélni a gyerekekkel. Lili egyértelműen csak a testi dolgokban nyilvánult meg, mivel teljesen irreális képet alkotott magában a szexualitás különböző szintjeiről. Sőt. Fogalma sincs, hogy vannak szintjei, az ismeretei csupán a testi részre korlátozódtak, azok sem a valós mivoltjukban. 

Behívtam őt kettesben a szobába beszélgetni. Először elmondtam neki, hogy amit csinált az nem helyes, nem csak azért mert kicsik hozzá, vagy mert gyakorlatilag most testvérek, hanem azért is, mert a szex, a szexualitás nem egy eszköz. Nem lehet és soha nem szabad arra használni a testét, hogy másoknak okozzon vele örömet, hogy felhívja magára a figyelmet, vagy ezzel próbáljon kötődni másokhoz. 

 Kérdeztem tőle, hogy mit gondol erről.

Elmondta, hogy a nagy lányok az otthonban azt mondták neki, hogy a fiúkat csak így lehet megszerezni. Így fogják csak szeretni. A lányok szerint használja a testét, azért, hogy szeressék. 

Látszott rajta, hogy nem is igazán érti mit jelent az amit elmondott. Csak halvány sejtései vannak.

Mondtam neki, hogy akkor most elmesélem neki mit is jelent valójában. 

1. Érzelmi szint

A szeretet, majd a szerelem az, ami alapot ad egy kapcsolathoz, ami alapot ad majd egy szexuális együttléthez. Ha valaki csak ezért szeretné őt, akkor nem szereti igazán. Nem a szexualitás vezet a szerelemhez, hanem fordítva. Ebből alakul ki a házasság, majd a gyerekek, család. Egy biztos alap. 

2. Lelki szint

A tisztelet, a szeretet, a bizalom és a kölcsönösség az alapja. Ha ez nincs, ha ezt nem érzi, akkor SOHA ne lépjen a testi szintre. Az értékről. Bármit gondol most magáról, igenis értékes. Ő nem egy eszköz. Fontos, hogy mit érez. 

3. Testi szint

Beszélgettünk arról, hogy milyen is a testünk. Milyen változásokon megy át, hogyan fogan egy baba, hogyan születik. 

4. Evolúciós szint

Nyilván nem kell itt Mendeli törvényeket magyarázni, de azért elmondtam neki, hogy miről szól. Az emberiség fenn maradásáról, az öröklődésről. Úgy érzem megértette, az öröklődés kapcsán sokat mesélt arról, hogy szerinte ő mit örökölt a szüleitől, miben hasonlítanak, miben nem.

A végén megölelt, azt mondta, hogy még sokat kell tanulnia, de köszöni, hogy komolyan veszem őt, és elmondtam neki ezt. Azt mondta, hogy a lányoknak az otthonban is szükségük lenne erre. Mert akkor talán nem gondolkoznának úgy ahogy, talán nem akarnának öngyilkosok lenni ha egy fiúnak nem kellenek....

Rossz belegondolni, hogy ezek a lányok teljesen elveszettek, saját magukat olyannyira értéktelennek tartják, látják, hogy alárendelik magukat másoknak. Csak azért, hogy érezzék szükség van rájuk, hogy egy halvány árnyékát érezzék annak, milyen is szeretve lenni.

 Bízom abban, hogy Lili már nem így fog felnőni. Rájön majd, hogy igenis értékes.

 

Köszönöm, hogy Velünk vagytok!

https://www.facebook.com/neveloanyu/

Pussz Nektek

NevelőAnyu

Szólj hozzá